JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

En industri i krise

TYSKLAND

En industri i krise

streik: IG Metall holdt i starten av november en kort streik ved en av Volkswagen-fabrikkene som kan bli lagt ned.↔

streik: IG Metall holdt i starten av november en kort streik ved en av Volkswagen-fabrikkene som kan bli lagt ned.↔

Hauke-Christian Dittrich/DPA

Tysk industri rammes midt i eget hjerte når Volkswagen kan komme til å si opp titusener av ansatte.

anne.siri@lomedia.no

Volkswagen er Europas største bilprodusent og en av Tysklands største industriarbeidsplasser. De har ikke klart å bli verdensledende innen elbilproduksjon og selger ikke nok biler. Nå planlegger de å stenge minst tre fabrikker på tysk jord og skjære ned på fabrikkene som blir igjen. Ifølge Daniela Cavallo fra fagforbundet IG Metall kan det true «titusenvis av jobber» i Tyskland.

– Dette er en stor og symbolsk hendelse. At det største selskapet i landets viktigste næring er i krise, setter en stemning for resten av økonomien. Det sier Astrid Sverresdotter Dypvik, historiker og rådgiver i Tankesmien Agenda.

Ennå har tysk bilindustri 770.000 ansatte.

Konkurranse og dyrtid

For å kutte klimagassutslipp har EU bestemt at alle biler som selges i Europa, skal være utslippsfrie fra og med 2035. Salget av kinesiske elbiler øker i Europa, melder Elbil24. Volkswagen var lenge en bestselger i Kina, men er nå forbigått av kinesiske Byd. Volkswagen taper stort ettersom kineserne i stor grad subsidierer sin egen elbilproduksjon.

– Et tap Volkswagen ikke har sjans til å ta igjen i Europa, forteller Dypvik.

Høye energipriser er en annen årsak til krisen. Prisene føk til værs med Russlands krigføring i Ukraina og påvirker fortsatt folks lommebøker og ikke minst industrien. Med krigen stoppet Tyskland importen av russisk gass, olje og kull.

For gode ordninger?

Tysk bilindustri blomstret i tiden etter andre verdenskrig og bidro til å bygge både landets økonomi og identitet. Volkswagen ble startet i 1937. Selskapet er gjennomregulert med gode lønninger og bra vilkår for ansatte. Men Volkswagen har lavere tillit i verdensmarkedet enn før, forteller Dypvik.

– Arbeidsgiversiden mener de gode ordningene for ansatte er en svakhet for tysk industri. Ledelsen i Volkswagen sier at kostnadene på noen av verkene deres er dobbelt så høye som hos konkurrentene, forklarer hun.

Nå har også den amerikanske el-bilgiganten Tesla etablert seg i Tyskland. Tesla tegner ikke tariffavtaler med fagforeninger i noen land og skiller seg sånn sett fra det gjennomregulerte tyske arbeidslivet, påpeker Dypvik.

Kutter i lønna

Ledelsen og fagforeningen IG Metall møtes snart til tredje runde for å diskutere selskapets framtid, melder Reuters. Selskapet vil blant annet kutte ti prosent i lønna til ansatte. De sier dette er eneste måten å forbli konkurransedyktige og beholde ansatte på. IG Metall har i utgangspunktet krevd sju prosent høyere lønn. De har allerede holdt såkalte varselstreiker ved noen av fabrikkene, og sier de vil streike fra desember hvis selskapet bestemmer seg for å stenge ned.

Regjeringa er upopulær

Sosialdemokratene (SPD) vant valget i 2021 og har fram til nylig styrt sammen med De grønne og Fridemokratene. De lovte økt fart på det grønne skiftet, og at omstillingen skulle skje uten nedgang i økonomi og levestandard, ifølge Dypvik. Regjeringa har ikke innfridd og er svært upopulær. Tysk økonomi har gått svakt tilbake også siste året. Stadig flere velgere vender seg til ytre høyre og også det nye venstrekonservative partiet BSW.

– Dette er et uttrykk for frustrasjonen mange kjenner på. En pessimistisk grunnstemning råder i Tyskland akkurat nå. En følelse av ikke å få til ting, og ikke å ha råd til ting, fortsetter Dypvik. 

08.11.2024