JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

14 brukere før lunsj

TEMA: MATPAUSE

14 brukere før lunsj

Sissel M. Rasmussen

Når en jobber alene hele dagen, er det viktig å kunne samles til lunsj. De ansatte i hjemmesykepleien i Sørum hjelper hverandre så alle får matpausen sin.

– Vi har en kollega som lager så deilig salat. Hun kom med ekstra mye og delte med oss på helgevakta i går, forteller Barbro Bakke, helsefagarbeider i hjemmesykepleien i Sørumsand.

Barbro og kollegene kommer strømmende inn til kontorene og kjøkkenet der seksjon Sørum i Lillestrøm kommunes hjemmesykepleie holder til. I hver sin el-bil parkerer de på plassen utenfor. Målet er å kunne spise samtidig. Både for det sosiale og for det faglige. Lunsjpausen brukes også til å utveksle viktig informasjon som må viderebringes om brukerne. Og siden de jobber alene hele dagen, er den felles lunsjen klokka 12 et viktig samlingspunkt.

Lunsjboks i kjøleskapet

I dag begynte Barbro Bakke på tidligvakt klokka 07.00. Det gikk litt skeis. Hun trodde hun skulle begynne kl.07.30 – som vanlig. Derfor ble det en ekstra hektisk morgen.

– Jeg spiser ikke frokost. Det er bare slik jeg er skapt. Men da blir det lenge til klokka 12. Det hender jeg må ha noe i bilen, en sjokolade, noe kjeks eller rester jeg kan spise underveis.  

I dag er boksen i kjøleskapet nesten tom. Litt tubeost er det mest spennende der. Men hun har rester fra helga og har spedd på med spekeskinke og jordbær.

Sissel M. Rasmussen

Felles kos

Kollegene sitter rundt et langbord i et rom som er en blanding mellom et kjøkken og et møterom. De fleste har egen boks i kjøleskapet, med innkjøpt mat de kan lage der og da. Det skravles og fleipes. Både skjemt og alvor får plass i de tiltrengte 30 minuttene.

I helgene spleises det ofte på pizza eller andre ting de kan bestille. For selv om du har vakt på en fredag, trenger du ikke gå glipp av fredagstacoen når du jobber i hjemmesykepleien.

– Veilederen min og jeg kom inn 20 minutter før vakta begynte og kutta grønnsaker og stekte kjøttdeig klar til taco, forteller lærling Marthe Torsdatter Johnsen.

– Da går det kjapt bare å varme den i mikroen når pausen begynner. Så kan vi kose oss alle sammen.

Hjelper hverandre

I løpet av en dag kommer det alltid endringer i den oppsatte ruta. Brukerne er en utsatt gruppe hvor uforutsette ting ofte skjer. Majoriteten er eldre og syke.  De ansatte hjelper hverandre for at de skal kunne rekke lunsjen sammen. Og de som kommer sist inn, får dra sist ut, om det er mulig. I tillegg kommer det administrative som må gjøres inne på kontoret på pc. Ikke alt kan gjøres på mobil fra bilen. Kravet til dokumentasjon øker stadig, og tida strekker ikke til. I dag har Barbro Bakke vært hos 14 brukere før lunsj. Og det er få, i forhold til en vanlig dag.

– Hvor ofte jeg er ferdig til kl. 15? Aldri, ler Barbro Bakke, som har jobbet her siden 2012.  

MATBOKSER: Kjøleskapet på kjøkkenet er fylt til randen. De fleste handler inn mat de kan lage seg til lunsj når de kommer inn i pausen.

MATBOKSER: Kjøleskapet på kjøkkenet er fylt til randen. De fleste handler inn mat de kan lage seg til lunsj når de kommer inn i pausen.

Sissel M. Rasmussen

sissel@lomedia.no

Hjemmesykepleien, Seksjon Sørum,
Lillestrøm kommune

Sissel M. Rasmussen

Pauserom: Tar med
egen mat.

Betalt matpause:
30 minutter,
7,5 timers arbeidsdag,
med unntak av tidligvakt
på 7 timer.

Antall ansatte: Hjemmesykepleien i Sørum har mellom 26 – 29 årsverk totalt.

16.05.2023