JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kunsten å sette opp et teaterstykke

FOTOREPORTASJE:

Kunsten å sette opp et teaterstykke

SYERNE: Kostymesyer Ingvild Sandberg og modist og kostymesyer Kjersti Eckhoff justerer en av kjolene til stykket «Narnia – Løven, heksa og klesskapet» som snart er å se på Trøndelag Teater. Åsa Gjerstad (t.h.) har designet alle kostymene til forestillingen.

SYERNE: Kostymesyer Ingvild Sandberg og modist og kostymesyer Kjersti Eckhoff justerer en av kjolene til stykket «Narnia – Løven, heksa og klesskapet» som snart er å se på Trøndelag Teater. Åsa Gjerstad (t.h.) har designet alle kostymene til forestillingen.

Martin Guttormsen Slørdal

Skal du skape magi på en teaterscene, må du kunne mer enn å trylle. Du må også beherske solid fagkunnskap.

martin@lomedia.no

På hovedscenen på Trøndelag Teater er det snart premiere på «Narnia – Løven, heksa og klesskapet». Stykket er basert på C.S. Lewis' roman om søsknene som oppdager en magisk verden inni et klesskap.

Det sys, skrus, sveises, løftes, testes og males for å få alt klart. En hektisk stemning rår på verkstedene og i gangene bak scenen. Ingen av de som jobber her, svarer tydelig på om de har kontroll på alt før tiden renner ut.

Teateret minner om en stor industriarbeidsplass. Alle ansatte har sin rolle i et stort maskineri. Skal det bli produsert teater, må alle bidra med det de kan. De som jobber her, flyter på rutine.

På teateret finner du de som holder det rent, de som får rekvisitter og scene-elementer på riktig plass til rett tid. De som sørger for at skuespillerne får på riktig kostyme til riktig scene. Her inne jobber de som blander lyset og gjør natt til dag. Og bak scenen finnes også fagkunnskapen du knapt ante fantes. For hvor ellers i arbeidslivet finner du eksperter på hatter, parykker og teatermaling? 

TEATERMALERNE: Hvor mange liter med maling som har gått med i Toril Skipnes' (t.v.) yrkesliv, finnes det ikke tall på. For å beherske faget må du ha kunstfaglig forståelse og du må gå mange år i lære, sier hun. – Teatermalere hadde en helt annen status i yrkeslivet før, sier Skipnes. Her er hun sammen med kollegene Camilla Lilleengen og Anita Gundersen.

TEATERMALERNE: Hvor mange liter med maling som har gått med i Toril Skipnes' (t.v.) yrkesliv, finnes det ikke tall på. For å beherske faget må du ha kunstfaglig forståelse og du må gå mange år i lære, sier hun. – Teatermalere hadde en helt annen status i yrkeslivet før, sier Skipnes. Her er hun sammen med kollegene Camilla Lilleengen og Anita Gundersen.

Martin Guttormsen Slørdal

SCENEARBEIDEREN: Sceneteppet er 15 meter langt og ni meter høyt. Malinga har tørket og det bæres på plass på scenen. Først i rekka scenearbeider Eiliv Storli, bak kommer teatermalerne på rekke og rad.

SCENEARBEIDEREN: Sceneteppet er 15 meter langt og ni meter høyt. Malinga har tørket og det bæres på plass på scenen. Først i rekka scenearbeider Eiliv Storli, bak kommer teatermalerne på rekke og rad.

Martin Guttormsen Slørdal

PÅ PLASS: Sceneteppet med himmelen over Narnia skal lyssettes bakfra. Det vil gi en dramatisk effekt.

PÅ PLASS: Sceneteppet med himmelen over Narnia skal lyssettes bakfra. Det vil gi en dramatisk effekt.

Martin Guttormsen Slørdal

PARYKKMAKEREN: Det er mye hår på flere av karakterene i Narnia. Parykkmaker og maskør Maria Abelsen er stykkeansvarlig. Det hun lager, må være funksjonelt med tanke på skift og det må være holdbart gjennom mange forestillinger.

PARYKKMAKEREN: Det er mye hår på flere av karakterene i Narnia. Parykkmaker og maskør Maria Abelsen er stykkeansvarlig. Det hun lager, må være funksjonelt med tanke på skift og det må være holdbart gjennom mange forestillinger.

Martin Guttormsen Slørdal

INDUSTRIMEKANIKEREN: Per Arne Johansen er industrimekaniker og maskin-ingeniør i teatrets smie. Her lager de dekorasjonselementer som vegger, tårn, bruer og tuneller. – Etter det, blir det kledd med tre og malt på, og ikke noe av det vi gjør, vises på scenen, ler Johansen.

INDUSTRIMEKANIKEREN: Per Arne Johansen er industrimekaniker og maskin-ingeniør i teatrets smie. Her lager de dekorasjonselementer som vegger, tårn, bruer og tuneller. – Etter det, blir det kledd med tre og malt på, og ikke noe av det vi gjør, vises på scenen, ler Johansen.

Martin Guttormsen Slørdal

PÅKLEDEREN: Ida Marie Brønstad (t.v.) hjelper skuespillerne med å skifte kostymer. Dette må sitte. Skuespillerne i Narnia har flere roller og skiftene går fort. Påkleder Brønstad har fagbrev som kjole- og draktsyer og drømmer om å jobbe på kostymeavdelingen en gang i fremtiden. Jo Saberniak rakk akkurat å få på seg Herr Tumnus-kostymet.

PÅKLEDEREN: Ida Marie Brønstad (t.v.) hjelper skuespillerne med å skifte kostymer. Dette må sitte. Skuespillerne i Narnia har flere roller og skiftene går fort. Påkleder Brønstad har fagbrev som kjole- og draktsyer og drømmer om å jobbe på kostymeavdelingen en gang i fremtiden. Jo Saberniak rakk akkurat å få på seg Herr Tumnus-kostymet.

Martin Guttormsen Slørdal

SKUESPILLEREN: Ingrid Bergstrøm, som spiller den hvite heksa, tester ut rollen i kostymeavdelingen.

SKUESPILLEREN: Ingrid Bergstrøm, som spiller den hvite heksa, tester ut rollen i kostymeavdelingen.

Martin Guttormsen Slørdal

LYDTEKNIKEREN: Mikael Gullikstad er lydtekniker og klubbleder på Trøndelag Teater. I 2023 ble han nominert til Fagprisen, Fagforbundet Teater og Scene sin egen hederspris. Gullikstad er opptatt av at alle ansatte bak scenen har sin viktige rolle i det han kaller teatermaskineriet.

LYDTEKNIKEREN: Mikael Gullikstad er lydtekniker og klubbleder på Trøndelag Teater. I 2023 ble han nominert til Fagprisen, Fagforbundet Teater og Scene sin egen hederspris. Gullikstad er opptatt av at alle ansatte bak scenen har sin viktige rolle i det han kaller teatermaskineriet.

Martin Guttormsen Slørdal

LYSMESTEREN: Det dukker opp en ny verden når klesskapet i Narnia-stykket åpnes. Lysmester og programmerer Roger Indgul får en lyktestolpe til  å vise seg.

LYSMESTEREN: Det dukker opp en ny verden når klesskapet i Narnia-stykket åpnes. Lysmester og programmerer Roger Indgul får en lyktestolpe til å vise seg.

Martin Guttormsen Slørdal

INSPISIENTEN: Inspisient Emily Luthentun har det overordnede blikket på mange av bitene i forestillingen, og er et viktig bindeledd mellom regissør, skuespillere og scenearbeidere. I bakgrunnen er teknisk koordinator Martin Diedrichsen.

INSPISIENTEN: Inspisient Emily Luthentun har det overordnede blikket på mange av bitene i forestillingen, og er et viktig bindeledd mellom regissør, skuespillere og scenearbeidere. I bakgrunnen er teknisk koordinator Martin Diedrichsen.

Martin Guttormsen Slørdal

11.10.2024