martin@lomedia.no
Det er tidlig morgen utenfor Tesla-verkstedet i Bohusplangatan 2 i Malmö. Den ene Tesla-eieren etter den andre ruller inn gjennom porten til verkstedet for å levere bilen på service.
På andre siden av gaten har IF Metall satt opp en arbeidsbrakke på hjul. Den har varme, toalett og kjøkken. Bannere fra mange ulike svenske fagforbund vaier i vinden. På brakka henger det en parole: «I Sverige kör vi med kolletivavtal», står det.
Streikevaktene fra IF Metall koker seg kaffe og gjør seg klare for dagen.
Over ett år har gått siden Tesla-teknikerne og IF Metall gikk ut i streik for å få på plass en tariffavtale, en kollektivavtal, i Elon Musks Tesla.
Partene, TM Sweden (Tesla i Sverige) og IF Metall, møttes sist gang i mars for å snakke sammen. En løsning på tidenes lengste streik i Sverige synes å være langt unna.
Vil ha forutsigbarhet
Jānis Kuzma er ansatt som Tesla-tekniker på verkstedet i Malmö. Han begynte å jobbe der for tre og et halvt år siden. For ett år siden la han ned arbeidet, tok på seg den gule vesten og gikk ut i streik.
Kuzma kjemper for at arbeidsforholdene i Tesla skal bli mer forutsigbare, sier han.
– Jeg ønsker å gjøre en god jobb og få rettferdig lønn for det. Med lønna kan jeg betale regninger og få maten på bordet. Jeg skjønner ikke hvorfor Tesla ikke forstår det. Det enkle krav. Vi vil ha det trygt på jobb, sier Kuzma.
Året før streiken ble den lokale Tesla-ledelsen i Malmö byttet ut, hevder Jānis Kuzma. Arbeidspresset økte og oppgavene ble flere, forteller han.
– Hvis vi stilte spørsmål, fikk vi beskjed om at der var døra, og at det var mulig å jobbe andre steder. Det er en amerikansk stil, sier han.
Kuzma vil ha muligheten til å forhandle om lønn og være med på å påvirke hvordan de skal ha det på arbeidsplassen.
– En tariffavtale er en viktig base i arbeidslivet. Den sikrer oss trygghet, den sikrer at alle ansatte vet at det blir en lønnsøkning det neste året, sier han.
STREIKEANSVARLIG: Organisasjonsarbeider Adis Heldic sier at de regner med at streiken vil vare lenge.
Martin Guttormsen Slørdal
Til streikevakt i Tesla
Vi må stoppe opp litt fordi Jānis Kuzma kommer kjørende i en – ja, i en Tesla.
– Du er i streik for bedre arbeidsforhold hos Tesla. Burde du ikke boikotte denne bilen?
– Jeg kjøpte den lenge før streiken, og hadde tapt penger hvis jeg skulle solgt den nå. Det er et økonomisk spørsmål. Det er en bra bil, det kan jeg si. Og det er ikke selve bilen jeg imot, men hvordan selskapet opererer. Jeg har laget et klart skille mellom dette, forklarer han.
Han forteller at han har opplevd hets både på gata og i sosiale medier fordi han er medlem av IF Metall, streiker og kjører Tesla.
– Den symboliserer jo det du kjemper imot. Kan du forstå at folk reagerer?
– Jeg kan forstå det. Samtidig er folk raske til å dømme meg uten å prate med meg.
I starten var han stolt over å jobbe som servicetekniker for Tesla, forteller Kuzma. Han kjøpte bilen han nå kjører rundt i, og følte seg som en del av et fellesskap. Senere oppdaget han hvor dårlig firmaet behandlet han de andre ansatte, og så kom streiken.
– Det er skamfullt å kjøre Tesla. Men jeg legger bort følelsene når jeg kjører nå. Det er bare en bil jeg kjører, sier han.
STOR STREIKEVILJE: Kampmoralen til de streikende Tesla-arbeiderne er høy, og de er innstilt på å holde ut lenge for å få tariffavtale, forteller IF Metall.
Martin Guttormsen Slørdal
Har ikke mistet kampmoralen
Jānis Kuzma var den første i Malmö som var organisert i IF Metall. Lenge var han alene. Etter et år med konflikt er de nå ti kolleger i streik.
Tesla i Malmö har ansatt nye teknikere til å gjøre jobbene til dem som streiker, forteller Kuzma. Dette bekrefter både kollegene til Janis Kuzma og IF Metall Sydvästra Skåne. De finner stadig nye måter å jobbe seg rundt problemene på, sier Kuzma.
Han har ikke mistet troen på at de vil vinne kampen om en tariffavtale. Men han tror ikke løsningen ligger i Sverige eller Europa.
– Noen små avgjørelser blir tatt her. Men det er det amerikanske styret med Elon Musk som sitter på nøkkelen. Elon Musk sitter på andre siden av bordet, mener han.
Tesla-streiken
27. oktober 2023 gikk verksted-arbeiderne ved ni Tesla-verksteder i Sverige ut i streik.
De er organisert i forbundetIF Metall.
De krever en tariffavtale som sikrer minstelønn, bedre pensjon og forsikringer. Tesla har sagt nei.
Møter mellom TM Sweden AB (Tesla Sverige) og IF Metall har ikke ført fram til en løsning.
53 IF Metall-medlemmer på Teslas servicesteder i Sverige er i streik i dag.
Planlegger for en lang konflikt
I IF Metalls lokaler fem minutter unna Tesla-verkstedet er det et digitalt allmøte med representanter fra IF Metall sentralt og med de streikende Tesla-teknikere fra andre steder i Sverige.
Det er et fast møte hver onsdag for å legge strategien videre og for å lufte frustrasjoner som oppstår under streiken.
Adis Heldic er organisasjonsarbeider i IF Metall Sydvästra Skåne. Han har hovedansvaret for organiseringen av streiken i Malmö. Han sier at kampmoralen er høy, og at IF Metall planlegger for en veldig lang konflikt. Han vet ikke om streiken vil slutte om en uke, en måned eller om et år.
– Vi har medlemmer som vil ha en tariffavtale, og så lenge vi har det, kommer vi ikke til å trekke oss, sier Heldic.
STREIKEVAKT: Thomas Johansson, Jānis Kuzma, Adel Belgacim og Alexis Adamah på streikevakt. Kuzma og Belgacim er ansatte hos Tesla i Malmø. Adamah og Johansson sympatistreiker.
Martin Guttormsen Slørdal
Redde ansatte
Organisasjonsarbeideren forteller om ansatte i Tesla som er og har vært redde for å bli medlemmer av fagforeningen.
– For ikke så lenge siden ble jeg oppringt av en tekniker som ringte fra toalettet på arbeidsplassen. Han var redd for å snakke åpent om fagforeninger. Nå er han medlem og streiker med kollegene, sier Heldic.
Fra konflikten startet har det blitt inngått 6.000 tariffavtaler når du regner med alle forbund og alle bedrifter i Sverige, opplyser Adis Heldic.
– Tesla er ikke en av dem. De er redde for innflytelsen og medbestemmelsen de ansatte sammen med IF Metall skal få, sier Heldic.
FriFagbevegelse har forsøkt å komme i kontakt med Teslas pressekontor i Europa og i USA, uten å få svar. Vi har også forsøkt å kontakte den svenske Tesla-sjefen Jens Stark i TM Sweden AB Tesla Motors.
Stark har latt seg intervjue én gang om streiken.
– Det finnes ikke noe som helst trykk internt på å innføre tariffavtale og med tanke på att det er frivillig og våre ansatte har fine ytelser og godtgjørelser som de er fornøyde med, har vi benyttet oss av vår lovlige rett til ikke å skrive under, sa Jens Stark til Dagens Industri i mars.
Tesla – en hard motstander
Jesper Hamark har doktorgrad i økonomisk historie. Han er lektor i arbeidsviteskap på Högskolan i Borås og har skrevet bok om streikens historie: «Strejk – från Satans svarta kvarnar til gigekonomin».
Da streiken startet, trodde ikke Hamark at den ville vare så lenge. Nå vet han ikke lenger hva han skal tro.
– Men jeg har veldig vanskelig å se for meg at fagbevegelsen gir seg. Det har den ikke råd til. Hvis de gir seg, kan vi skimte et avtaleløst arbeidsmarked, sier han.
Hamark sier at det finnes en sammenlignbar konflikt i svensk arbeiderhistorie. Da den amerikanske leketøyskjeden Toys R Us skulle etablere seg i 1995, nektet de å skrive under på tariffavtalen.
Butikkjeden, som ikke hadde tariffavtaler i andre land heller, ble møtte av streik og sympatiaksjoner. Etter tre måneder ga det amerikanske selskapet opp, og skrev under på tariffavtalen.
– Jeg så for meg noe lignede skulle hende i Tesla som hos Toys R Us. Ikke nødvendigvis at det skulle bli tariffavtale, men enten at Tesla skulle drite i Sverige, eller at de skulle bruke Amazon-løsningen, der en annen bedrift driver for selskapet slik at selskapet ikke taper ansikt.
Det som har overrasket Jesper Hamark, er det han kaller for Teslas amerikanske «driftighet». Tesla importerer streikebrytere fra utlandet som gjør jobbene til dem som streiker, og de finner stadig nye løsninger for å komme rundt sympatiaksjonene.
– Dette gjør streiken mindre effektiv. Jeg så ikke dette komme, at Tesla skulle være så frekke, sier han.
For å få Tesla til å gi opp, må fagbevegelsen stelle i stand enda mer skade på Tesla, med enda tøffere sympatiaksjoner, tror Hamark.
– Det har ikke fagbevegelsen lykkes i så langt. Tesla har vært en bedre motstander enn de har møtt tidligere, sier han.
STREIKEMØTE: Hver onsdag møtes de som streiker på et digitalt møte. Der legger de planer for veien videre.
Martin Guttormsen Slørdal
Kan streike lenge
Simon Peterson er avtalesekretær i IF Metall sentralt. Han forteller at de som streiker, får sin lønn fra IF Metalls streikekasse.
Økonomien ikke er et problem for forbundet, påpeker han.
– Vi har penger så det holder. Utfordringen er å holde det gående for dem som streiker, sier Petersson.
Kampmoralen til de streikende Tesla-arbeideren er fortsatt høy, mener han.
– Det er klart det tærer på de som streiker, men jeg opplever at streikeviljen er stor, sier han.
Petersson sier det er vanskelig å fastslå hvor mange som jobber i Tesla i dag fordi selskapet leier inn teknikere fra andre land som gjør jobbene til dem som streiker, ifølge avtalesekretæren.
Ledelsen i Tesla Sverige med Jens Stark i spissen, og IF Metall møttes hos Medlingsinstitutet, tilsvarende den norske Riksmekleren, i april. Samtalene førte ikke fram. Det er ikke planlagt noen møter mellom partene nå, opplyser Petersson.
LO-familien i Sverige har stått samlet under hele konflikten. Det har vært flere sympatiaksjoner. Elektrikere har nektet å reparere ladestasjoner og svenske havnearbeidere har nektet å losse Tesla-biler.
– Jeg tror vi kommer til å få se flere sympatiaksjoner, sier han.